Skarby rozwadowskiej fary
W Rozwadowie – obecnie dzielnicy w północnej części Stalowej Woli, a w latach 1690-1973 samodzielnego miasta – warto zwiedzić rozwadowską świątynię - kościół Matki Bożej Szkaplerznej.
Niewiele jest w Polsce tak ciekawych neogotyckich świątyń, które nie tylko przyciągają architekturą, ale i unikatowym na skalę całego kraju wystrojem.
Kościół farny Matki Bożej Szkaplerznej z przełomu XIX i XX wieku posiada znakomitą architekturę nawiązującą do najlepszych europejskich standardów. Fara ma także niespotykany nigdzie indziej w Polsce wystrój. Już same ołtarze sprowadzone na początku XX wieku z Alp, z Tyrolu, przyciągają swoją misterną rzeźbą. Natomiast wyjątkowy nastrój kościoła tworzy absolutnie unikatowy i jedyny w Polsce kompleksowy projekt malowideł i witraży autorstwa Adama Stalony-Dobrzańskiego (1904-1985).
Artysta Adam Stalony-Dobrzański, prof. ASP w Krakowie, w swojej sztuce sięga do źródeł chrześcijaństwa wprowadzając kanon sztuki bizantyjskiej. Uczeń Mehoffera dodaje do swych dzieł tradycje szkoły krakowskiej, ale i rys awangardy i filozofii kubistycznej. W rozwadowskim kościele koncepcja polichromii i witraży jest niezwykle przemyślana. Każdy skrawek ściany jest dekorowany na chwałę Stwórcy. Wspaniałe witraże i malowidła uzupełnione są biblijnymi wersetami oraz fragmentami modlitw, namalowane specjalnie zaprojektowanym przez Dobrzańskiego liternictwem. Witraże w podłużnych „gotyckich” oknach oraz polichromie na ścianach i sklepieniu budzą wiele emocji. Niektóre malowidła na sklepieniach odsyłają wprost do sztuki cerkiewnej, a dodatkowo umieszczone pośród krzyżowo-żebrowych neogotyckich sklepień, nadają świątyni niespotykany nigdzie indziej nastrój i ducha kontemplacji.
KZ