Zwycięzcy konkursu „Fundusze Europejskie – Zaprojektuj swoją przyszłość!”
PODKARPACKIE. Prawie 2 tys. uczniów podkarpackich szkół wzięło udział w konkursie, w którym należało pokazać, jak projekty finansowane przez Unię Europejską rozwinęły województwo podkarpackie.
Konkurs promujący unijne inwestycje na Podkarpaciu zorganizował samorząd województwa podkarpackiego. Uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich mieli opowiedzieć poprzez komiks, tekst piosenki lub grę planszową w jaki sposób projekty finansowane z programów UE, wpłynęły na ich życie i rozwój regionu.
- Konkurs spotkał się z ogromnym zainteresowaniem uczniów. W żadnym z dotychczasowych konkursów nie mieliśmy takiej wysokiej frekwencji – mówi Wioletta Rejman z Departamentu Zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym w Urzędzie Marszałkowskim. – Poziom prac był bardzo wysoki. Aż żal, że w każdej kategorii konkursowej mogliśmy nagrodzić tylko po sześć osób.
Wpłynęło 1561 komiksów, 304 teksty piosenek i 82 prototypy gier planszowych. Jury po długich debatach wyłoniło 9 zwycięzców oraz przyznało 9 wyróżnień.
Kreatywność i wiedza o UE
Żeby wziąć udział w konkursie trzeba było wykazać się nie tylko kreatywnością i zmysłem artystycznym, ale także mieć wiedzę na temat programów Unii Europejskiej. Uczniowie mieli narysować komiksy, napisać tekst piosenki lub przygotować prototyp gry planszowej. W każdym przypadku, punktem wyjścia były unijne projekty i ich wpływ na rozwój województwa podkarpackiego.
Na konkurs wpłynęła ogromna liczba zgłoszeń - uczniowie szkół podstawowych narysowali 1561 komiksów; gimnazjaliści napisali 302 piosenki; licealiści wymyślili 82 gry planszowe. W każdej kategorii jury przyznała nagrody za trzy pierwsze miejsce, a także po trzy wyróżnienia oraz 5 nagród dodatkowych.
Zgłoszone prace dotyczyły różnych spraw. Nie tylko najbliższego otoczenia uczniów, inwestycji w rozwój szkół i placów zabaw, ale także rozbudowy dróg czy odnowienia zabytków. Bohaterami wielu projektów byli mieszkańcy Podkarpacia, którzy dzięki unijnym programom założyli firmy, zdobyli nowy zawód lub znaleźli pracę.
W nagrodę wycieczka do Brukseli
Ogłoszenie nazwisk zwycięzców i wręczenie nagród odbędzie się 13 maja o godzinie 10:00 w Urzędzie Marszałkowskim w Rzeszowie. Na laureatów czekają konsole do gier wideo Xbox One z Kinectem, tablety Samsung Galaxy, a także telefony komórkowe Huawei P8 Lite. Nagrody wyróżnienia to vouchery o wartości 500, 400 i 300 zł do wykorzystania w sieci salonów Empik. Dodatkową nagrodą dla zwycięzców będą warsztaty z tworzenia komiksów gier oraz muzyczne. W konkursie przewidziano także nagrody specjalne. Nagrodzeni uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych oraz opiekunowie artystycznie zwycięzców I miejsca pojadą na wycieczkę do Brukseli na zaproszenie Tomasza Poręby, posła do Parlamentu Europejskiego. Inną nagrodą specjalną jest wizyta w szkole reprezentacji siatkarzy z drużyny Asseco Resovia Rzeszów.
Konkurs był współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014 – 2020.
W kategorii szkoły podstawowe wśród grona laureatów znaleźli się:
Amelia Owczarek, Szkoła Podstawowa im. MJ Piłsudskiego w Iwoniczu Zdroju
Miłosz Wermiński, Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli
Julia Kudła, Szkoła Podstawowa nr 2 w Rzeszowie
Monika Kostka, Zespół Szkół w Lubzinie
Michał Chrzan, Zespół Szkół im. mjr H. Sucharskiego w Iwierzycach.
Izabela Pobuta, Szkoła Podstawowa im. W. Witosa w Łowcach
Na wszystkich wygranych czekają warsztaty komiksowe, które będą miały miejsce 13 maja 2016 w Rzeszowie w godzinach 11:30 - 14:30. Warsztaty poprowadzi Berenika Kołomycka, która zawodowo zajmuje się tworzeniem komiksów.
W kategorii szkół gimnazjalnych laureatami zostali:
Norbert Tomaka, Zespół Szkół Specjalnych im UNICEF w Rzeszowie
Michał Pich, Gimnazjum Publiczne im. Ks. B. Markiewicza w Pruchniku
Marcin Wójcik, Zespół Szkół nr 6 w Rzeszowie Gimnazjum nr 5
Natalia Darłak, Zespół Szkół z Oddziałem Integracyjnym w Pustkowie Osiedlu
Patryk Prucnal, Zespół Szkół w Medyni Głogowskiej
Weronika Gawlik, Zespół Szkół w Łękach Dolnych
Na wszystkich wygranych czekają warsztaty muzyczne w studiu nagrań, które będą miały miejsce 13 maja 2016 w Rzeszowie w godzinach 11:30 - 14:30. Warsztaty poprowadzą osoby zawodowo zajmujące się muzyką.
W kategorii szkoły ponadgimnazjalne laureatami zostali:
Izabela Piątek, Zespół Szkół Ekonomicznych w Rzeszowie
Aleksandra Kozłowska, Liceum Ogólnokształcące w Kołaczycach
Paweł Socha, Liceum Ogólnokształcące w Kołaczycach
Aleksandra Marek – Zespół Szkół Technicznych w Rzeszowie
Adrian Rogala, Zespół Szkół Szkół Ekonomicznych w Mielcu
Edyta Kolano, Liceum Ogólnokształcące w Nisku
Na wszystkich wygranych czekają warsztaty z tworzenia gier, które będą miały miejsce 13 maja 2016 w Rzeszowie między 11:30 - 14:30. Warsztaty poprowadzi Tomasz Kreczmar - polski dziennikarz, publicysta zajmujący się grami komputerowymi, wideo i fabularnymi.
Lista uczniów, którzy pojadą do Brukseli na zaproszenie Tomasza Poręby posła do Parlamentu Europejskiego zostanie opublikowana po weryfikacji wieku zwycięzców oraz deklaracji o możliwości uczestnictwa w wyjeździe laureatów I,II,III miejsca szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Najbardziej aktywne w konkursie szkoły zdobyły nagrodę w postaci pokazów naukowych - należą do nich:
Szkoła Podstawowa nr 28 w Zespole Szkół nr 6 w Rzeszowie, która przysłała 93 prace komiksowe.
Gimnazjum nr 5 w Zespole Szkół nr 6 w Rzeszowie, które przysłało 30 tekstów piosenek.
Zespół Szkół nr 3 w Sanoku, który przysłał 23 gry planszowe.
W komisji konkursowej zasiedli przedstawiciele urzędu oraz eksperci. Jurorzy w swojej ocenie brali pod uwagę kryteria określone w regulaminach.
Nad poziomem artystycznym prac konkursowych czuwali eksperci: w kategorii szkoły podstawowe (prace komiksowe): Berenika Kołomycka (rysowniczka i twórczyni komiksów), Jarosław Ejsymont (współzałożyciel Rzeszowskiej Akademii Komiksu), w kategorii szkół gimnazjalnych (słowa piosenki): Piotr Grygiel (muzyk, animator kultury), Grzegorz Grubman (realizator dźwięku). W kategorii szkoły ponadgimnazjalne, Tomasz Kreczmar (dziennikarz, publicysta zajmujący się grami komputerowymi, wideo i fabularnymi).